Platformy e-learningowe dla biznesu: Jak wybrać odpowiednią dla Twojej firmy?

Aby nadążyć za stale zmieniającymi się rynkami, organizacje są coraz bardziej skłonne do inwestowania w zasoby e-learningowe dla swoich pracowników. Jednak nie każda firma na świecie posiada niezbędne umiejętności, zasoby i czas potrzebne do stworzenia niestandardowej platformy e-learningowej.

O ile narzędzia dostosowane do potrzeb klienta przynoszą wiele korzyści, o tyle czasem firmom udaje się uciec od gotowych platform e-learningowych. Dotyczy to zwłaszcza małych i średnich firm, ale także większych przedsiębiorstw, które nie chcą organizować oficjalnego działu szkoleń, ale nadal chcą pomagać pracownikom w zdobywaniu nowych umiejętności.

Rynek e-learningowy doświadczył ogromnego wzrostu w ciągu ostatniej dekady, a firmy mogą wybierać spośród wielu platform e-learningowych.

Szukasz najlepszego narzędzia e-learningowego dla swojego biznesu? Oto kilka rad, które pomogą Ci wybrać takie, które przyniesie największe korzyści Twojej organizacji.

Wybór właściwej platformy e-learningowej dla biznesu

Krok po kroku:

  1. Zidentyfikuj swoje potrzeby
  2. Poznaj swoją publiczność
  3. Zdefiniuj swoje wymagania
  4. Poznaj rynek e-learningowy
  5. Oceniać różnych dostawców
  6. Przetestować platformę

Zidentyfikuj swoje potrzeby w zakresie e-learningu

Istnieje wiele narzędzi, z których można wybierać, więc najlepiej zacząć od dobrze zaprojektowanych kryteriów wyszukiwania. Musisz być pewny tego, czego chcesz od swojego systemu zarządzania e-learningiem, aby pomóc Ci osiągnąć Twoje cele i zadania szkoleniowe.

  • Jaki jest cel biznesowy, który chcesz osiągnąć dzięki e-learningowi?
  • Jaki jest oczekiwany rezultat szkolenia?
  • Chcesz pomóc swoim pracownikom pracować szybciej lub opanować konkretne narzędzia?

Upewnij się, że Twoje cele są konkretne, mierzalne, osiągalne i oparte na czasie. Jeśli cel jest zbyt duży, podziel go na mniejsze zadania, aby opracować realistyczną mapę drogową projektu.

Na przykład, jeśli chciałbyś skrócić czas potrzebny przedstawicielom handlowym na uzyskanie certyfikatu z trzech miesięcy do jednego tygodnia, możesz zacząć od kilku celów, na przykład:

  • edukowanie personelu na temat linii produktów i korzyści z nich płynących,
  • ucząc ich technik sprzedaży,
  • sprawdzenie swojej wiedzy na temat linii produktów po szkoleniu,
  • sprawdzając, czy opanowali nowe umiejętności sprzedaży.

Poznaj swoich odbiorców

Wybierając platformę e-learningową dla swojej organizacji, musisz mieć jasność co do tego, kogo będziesz szkolił i w jakich umiejętnościach. W ten sposób możesz określić wymagania dotyczące strategii uczenia się dla Twojego narzędzia.

Oto kilka pytań, które należy zadać, aby uzyskać jasne zrozumienie odbiorców:

  • Ile lat mają twoi pracownicy? Jeśli większość twoich pracowników jest młoda, prawdopodobnie będą oni lubić uczyć się, dzieląc się kluczowymi informacjami ze swoimi kolegami i korzystając z platform mediów społecznościowych. Wybór narzędzia z funkcjami uczenia się społecznościowego jest mądrym posunięciem.
  • Jaki poziom wiedzy posiadają Twoi potencjalni uczniowie? Czy różnią się one od siebie? Jeśli planujesz zakup narzędzia, którego będziesz używał do szkolenia zarówno nowych, jak i doświadczonych pracowników, potrzebujesz systemu, który pozwoli uczącym się pominąć niektóre materiały i w którym będziesz mógł tworzyć różne ścieżki nauki. W ten sposób otrzymasz idealne rozwiązanie zarówno dla nowych, jak i doświadczonych pracowników.
  • Jaki jest poziom zaawansowania technicznego Twojego personelu? Jeśli nie wszyscy Twoi pracownicy dobrze znają się na narzędziach cyfrowych, ważne jest, abyś wybrał platformę, która jest przyjazna dla użytkownika i uproszczona. W przeciwnym razie osoby uczące się będą potrzebowały dodatkowego czasu, aby nauczyć się jak z niej korzystać - a to nie wnosi żadnej wartości dodanej do procesu.
  • Ilu pracowników zamierzasz szkolić? Jeśli Twoja organizacja jest duża, możesz potrzebować systemu, który umożliwia masową rejestrację. Ponadto, upewnij się, że Twoje rozwiązanie może być skalowalne w razie potrzeby.
  • Jak Twoi uczniowie lubią się uczyć? Przed zakupem systemu zarządzania e-learningiem, zapytaj swoich pracowników o ich nawyki uczenia się. Na przykład, jeśli okaże się, że większość z nich lubi uczyć się na urządzeniu mobilnym, takim jak tablet lub smartfon, upewnij się, że Twoja platforma e-learningowa jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.

Zdefiniuj swoje wymagania

Po określeniu celów nauczania i odbiorców, nadszedł czas, aby skupić się na szczególnych wymaganiach systemu. Stwórz listę wszystkich wymagań technicznych, które Twoja platforma e-learningowa musi spełniać. Dzięki temu znalezienie najlepszego rozwiązania będzie łatwiejsze.

Definiując wymagania dla Twojego systemu, pomyśl o jego właściwościach jako o cechach, które musisz, powinieneś i powinieneś mieć.

  • Wspólnymi cechami obowiązkowymi są wsparcie różnych modeli nauczania (e-learning, blended learning lub szkolenia prowadzone przez instruktorów) oraz możliwość tworzenia treści nauczania.
  • Analityka i raportowanie są również ważnymi cechami, które powinna zawierać platforma e-learningowa.
  • Ponadto, istnieją dodatkowe opcje, takie jak zarządzanie talentami, uczenie się społecznościowe, uczenie się mobilne, białe etykiety i dostosowywanie do potrzeb klienta oraz e-commerce.

Jeśli chodzi o wymagania techniczne, należy rozważyć takie kwestie, jak hosting (na miejscu lub w chmurze), bezpieczeństwo rozwiązania i integracja z innymi systemami.

Dalej jest kwestia kosztów. Zazwyczaj rozwiązania e-learningowe występują w czterech wariantach kosztowych: płać za aktywnych użytkowników, płać za uczących się, płać w miarę postępów w nauce i kupuj licencję lub abonament.

Poznaj rynek e-learningowy

Teraz, gdy zdefiniowałeś funkcje swojej platformy i znasz swój zakres kosztów, nadszedł czas, aby ograniczyć się do setek różnych opcji w krótkiej liście rozwiązań.

Oto jak możesz zacząć wybierać najlepszych potencjalnych dostawców:

  • Zapytaj swoich przyjaciół i kolegów o rozwiązania, których używają. Będą oni mieli praktyczne doświadczenie i będą mogli powiedzieć Ci, jak się sprawy mają w ich projektach.
  • Sprawdź oceny i opinie użytkowników różnych platform. Istnieje wiele stron internetowych, które pomagają porównać różne systemy e-learningowe. Na przykład, Capterra oferuje katalog oprogramowania, w którym możesz sprawdzić, jakie funkcje musisz mieć, aby zawęzić listę platform e-learningowych.

Końcowym efektem tego kroku jest krótka lista 10-15 platform e-learningowych, którą możesz zacząć szczegółowo analizować.

Oceń różnych dostawców

Kiedy już zbudujesz swoją krótką listę, nadszedł czas, aby zagłębić się trochę głębiej i dowiedzieć się więcej o każdej z platform. Twoim celem jest zawężenie listy do 3-5 dostawców.

Oto jak możesz zweryfikować potencjalnych dostawców:

  • Sprawdzić, czy platforma posiada wszystkie niezbędne funkcje. Upewnij się, że nie ma zbyt wielu opcji, które nie są faktycznie potrzebne. W tym momencie, funkcje będą Twoje podstawowe kryteria wyboru. Jeśli platforma, którą oceniasz nie ma wszystkich funkcji, których potrzebujesz, skreśl go z listy i przejdź dalej.
  • Teraz przyjrzyj się bliżej sprzedawcy. Jak długo są one na rynku? Kim są ich klienci? Jeśli firma lub jej produkty wygrały jakiekolwiek nagrody, jest to oznaką ich wiedzy.
  • Przeczytaj recenzje i historie sukcesów klientów, którzy korzystali z platformy.
  • Czy na stronie internetowej sprzedawcy znajduje się baza wiedzy? Jeśli tak, przejrzyj dokumentację produktu, video tutoriale i artykuły. Zwróć uwagę, że niektórzy sprzedawcy oferują materiały szkoleniowe za dodatkową opłatą, podczas gdy inni po prostu nie oferują treści szkoleniowych, które wspierają ich system. A skoro mówimy o firmach z branży e-learningowej, to jest to poważna czerwona flaga.
  • Sprawdź wsparcie techniczne. Wysokiej jakości wsparcie techniczne oznacza szybką informację zwrotną i możliwość kontaktu z firmą za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji.
  • Jeśli sprzedawca pochodzi z firmy zagranicznej, upewnij się, że pytasz o funkcje lokalizacyjne. Interfejs zlokalizowany w Twoim języku będzie znacznie łatwiejszy w użyciu dla pracowników.
  • Pytaj o aktualizacje. Czy sprzedawca w ogóle aktualizuje system? Jeśli tak, to jak często to robią i jak będą otrzymywać aktualizacje? Upewnij się, że zapytasz, czy za aktualizacje też będziesz musiał zapłacić dodatkowe opłaty.

Kiedy skończysz z tymi czynnościami, na krótkiej liście znajdziesz tylko tych dostawców, którzy spełniają Twoje wymagania.

Przetestuj platformę

Testy mają kluczowe znaczenie dla poznania Twojej platformy e-learningowej i zweryfikowania, czy pomoże Ci ona w osiągnięciu Twoich celów. Jest to również doskonała okazja, aby zobaczyć wszystkie jej możliwości.

Ale nie tylko przeglądaj funkcje. Twórz i testuj scenariusze, które Twoi użytkownicy mogą doświadczyć z systemem i zobacz jak się z nim rozegrają.

Oto, czego musisz szukać:

  • Sprawdź, jak działają funkcje rozwiązania. Prześlij materiały szkoleniowe, przydziel je uczniom i stwórz własną klasę. Zwróć uwagę na interfejs użytkownika. Czy łatwo jest Ci zrozumieć, jak dodawać nowych użytkowników lub przydzielać im zajęcia? Nie chcesz poświęcać dużo czasu na naukę, jak działa system przed jego użyciem.
  • Załaduj system tak dużo, jak tylko możesz. Prześlij wiele materiałów w różnych rozmiarach i formatach - ale wybieraj te, które zamierzasz wykorzystać w przyszłości. W ten sposób masz pewność, że system poradzi sobie z tym wszystkim i wszystko będzie działać idealnie.
  • Zaaranżuj demonstrację przypadku użytkowego. Przy wyborze platformy e-learningowej, stwórz grupę fokusową z interesariuszami z całej organizacji. Następnie poproś sprzedawcę o przedstawienie przypadku użytkowego, który obejmuje wszystkie wymagania biznesowe. Przypadek użytkowy powinien zawierać działania wykonywane przez administratora, instruktora i osobę uczącą się. Poproś sprzedawcę, aby przeprowadził demonstrację z punktu widzenia osoby uczącej się, aby pokazać, jak użytkownik loguje się, wybiera kursy, bierze udział w testach i przegląda końcowe wyniki, aby śledzić ich postępy.

Jest to również doskonały moment, aby zadać sprzedawcy te pytania:

  • Ile kosztuje platforma? Czy istnieją jakieś ukryte koszty, takie jak izolacja, hosting, aktualizacje, wsparcie techniczne i inne?
  • Jaka jest elastyczność platformy? Czy można samodzielnie dostosować jej funkcjonalność? Czy możliwe jest zintegrowanie jej z innymi usługami i platformami? Jak skalowalny jest system nauczania?
  • Jakie działania podejmuje sprzedawca w celu ochrony danych użytkowników? Czy dostawca posiada plan disaster recovery? Jak często dostawca przeprowadza testy penetracyjne?

Wniosek

Wybór gotowego rozwiązania e-learningowego może stanowić wyzwanie, biorąc pod uwagę mnogość narzędzi dostępnych na rynku i ich specyfikę. Ale gdy tylko zdobędziesz jasne zrozumienie odbiorców, celów szkoleniowych i wymagań systemowych, będziesz w stanie stworzyć krótką listę tylko kilku dostawców, którzy są najlepiej dopasowane. Pozostaje tylko zadać kilka dodatkowych pytań i porównać koszty rozwiązań.