Systemy zarządzania firmą

CRM – SaaS czy chmura?

Odpowiedni, funkcjonalny system jest rzeczą niezbędną dla każdej sprawnie działającej firmy. Oprócz wybrania dobrego produktu, trzeba również zdecydować się na sposób, w jaki zostanie on rozlokowany. Wdrażając nowy system CRM trzeba podjąć taką decyzję jak najwcześniej, bowiem ma ona ogromny wpływ na wszystkie późniejsze działania oraz sposób korzystania z jego funkcji. Możemy zdecydować się tu na kilka rozwiązań.

Pierwsza możliwość to wykorzystanie serwera klienta dla swojego systemu. To rozwiązanie jest dość chętnie stosowane i proste w zrozumieniu. Wielu użytkowników ma jednak problem z dwoma pozostałymi, nie mogąc do końca pojąć sposobu ich działania. Jest to albo umieszczenie swojego systemu w chmurze, ale wykorzystanie SaaS, czyli Software as a Service. Przede wszystkim te dwa rozwiązania często są ze sobą mylone, a takie podejście może doprowadzić firmę do sporych strat. Każde z nich posiada bowiem zarówno wady jak i zalety, i każde z nich inaczej sprawdzi się w konkretnym przypadku. Trzeba zatem zdobyć na ich temat nieco wiedzy aby wiedzieć, jakie wyjście będzie najlepsze w naszej sytuacji.

Niestety, samo pojęcie "chmura" jest dziś stosowane nagminnie, i bardzo często przeinacza się jego prawdziwe znaczenie. Spotkamy się z nim zarówno u dostawców różnych usług internetowych jak i u producentów oprogramowania. Zbyt częste stosowanie go w celach czysto marketingowych sprawia, że zapominamy, czym tak właściwie jest owa chmura.

Chmura, mówiąc ogólnie, to sposób dostarczania usług oraz przechowywania danych. SaaS jest natomiast jedną z usług, czy raczej jednym z modeli świadczenia usług, za pośrednictwem chmury.

Istniejące chmury można również podzielić na kilka rodzajów. Pierwszy z nich to chmura publiczna, czyli taka, do której ma dostęp każdy – zazwyczaj jednak za opłatą. Drugi to chmura prywatna. W tym przypadku do przechowywanych w niej danych dostęp mają jedynie wybrane osoby. Rozwiązanie to często stosowane jest w firmach i pełni funkcję wewnętrznego serwera, z którego mogą korzystać wyłącznie pracownicy. Trzeci to natomiast chmura hybrydowa, stanowiąca połączenie dwóch pierwszych rodzajów.

Kiedy zatem mowa jest o systemie CRM w chmurze, to najczęściej chodzi o usługi świadczone w modelu SaaS. Takie niejasności w nazewnictwie wynikają głównie z przyczyn marketingowych. Specjaliści od reklamy wolą promować produkty właśnie określeniem CRM w chmurze, bowiem SaaS jest terminem, który może być nieznany wielu klientom. Warto jednak pamiętać, że istnieje wiele innych modeli świadczenia usług w chmurze, o których trzeba wiedzieć.