Systemy CRM

CRM w chmurze a CRM w SaaS

CRM w modelu SaaS to rozwiązanie bardzo proste, a zarazem skuteczne. Użytkownik płaci jedynie abonament o określonej wysokości. Za całe poprawne działanie systemu, w tym jego aktualizacje i rozwiązywanie problemów technicznych, odpowiada dostawca usługi. Klient może do woli korzystać ze wszystkich funkcji systemu, otrzymując po prostu produkt skonfigurowany i gotowy do użycia. Jest to zatem ogromna wygoda, bowiem sam użytkownik nie musi przejmować się żadnymi kwestiami natury technicznej. Z drugiej strony, nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. Przede wszystkim istnieją tu w związku z tym pewne ograniczenia co do dostosowywania systemu i jego funkcji do swoich potrzeb. Dla wielu klientów taki model nie jest dostatecznie elastyczny i zbyt rygorystyczny – również jeśli chodzi o przepisy związane z przechowywaniem danych osobowych.

Model PaaS to z kolei rozwiązanie dla tych użytkowników, którzy są w stanie dokonać samodzielnej instalacji systemu. Jest to oczywiście znacznie trudniejsze. Użytkownik sam musi tu zadbać o stworzenie całego środowiska systemowego i zaprogramowanie wszystkich funkcji tak, aby można było z nich korzystać. Trzeba zatem dysponować o wiele większym zapleczem IT oraz sporą wiedzą. Nie otrzymujemy tu żadnego wsparcia technicznego, i ze wszystkimi ewentualnymi problemami musimy radzić sobie samodzielnie. Nie jest to proste, ale jednocześnie można zapewnić sobie w ten sposób o wiele większą swobodę oraz elastyczność. System można modyfikować wedle własnych potrzeb i upodobań, dostosowując go do charakterystyki prowadzonej przez siebie działalności. Oprócz samego systemu CRM można korzystać z innych, dodatkowych narzędzi do wykonywania poszczególnych zadań. W wielu przypadkach nie jest to jednak konieczne, bowiem sam system całkowicie pokrywa wszystkie potrzeby użytkownika.

System CRM może być również umieszczony w chmurze prywatnej. Jest to rozwiązanie jeszcze bardziej zaawansowane niż PaaS. Tutaj użytkownik również samodzielnie dba o skonfigurowanie i stworzenie środowiska oraz odpowiada za obsługę techniczną systemu. Dodatkowo jednak musi posiadać własną infrastrukturę i bogate zaplecze IT. Wymagający użytkownicy otrzymają tu jednak ogromne możliwości jeśli chodzi o swobodne modyfikowanie systemu i dostosowywanie go do swoich wymagań. Jest to również bardzo bezpieczne rozwiązanie. Posiadając system we własnej chmurze, mamy kontrolę nad dosłownie każdą informacją jaka się w nim znajduje i jaka jest przesyłana za jego pomocą. Jeśli zatem firma szczególnie mocno chce dbać o ochronę swoich danych, to takie coś może okazać się dla niej ważną inwestycją.

W ofertach producentów spotkamy się z bardzo różnymi modelami korzystania z systemów CRM. Oprócz tych podstawowych, ciekawą propozycją jest SugarCRM. Jest to model SaaS, ale użytkownik stale ma możliwość zainstalowania systemu w dowolnym innym miejscu; otrzymuje też sporą swobodę jeśli chodzi o jego modyfikowanie. Wystarczy zatem zapoznać się z możliwościami dostępnymi na rynku i sprawdzić, co najlepiej spełni nasze oczekiwania.