CRM vS Workflow

CRM a Workflow – co jest lepsze?

Jeśli decydujemy się na wdrożenie systemu CRM, to musimy mieć świadomość pewnych konsekwencji, jakie z tego wynikają. Przede wszystkim pojawi się tu konieczność wdrożenia osobnych systemów, wspierających poszczególne działy firmy. W wielu przedsiębiorstwach stosuje się właśnie takie rozwiązania, co jednak nie kończy się dobrze dla ich ogólnej funkcjonalności. Prędzej czy później pojawi się bowiem konieczność stosowania kilku różnych systemów, z których każdy ma zupełnie odmienne zadania i odpowiada za inne działy. Jeśli jednak firma ma działać sprawnie, to nie można pozwalać na takie sytuacje. Przedsiębiorstwo powinno być zgraną całością, w którym wszystkie elementy i działy pracują równolegle ze sobą. Tworząc takie osobne wyspy z których każda posiada własną bazą danych i osobnymi systemami, wcale nie pomagamy w sobie sprawnym zarządzaniu firmą. Fakt, nieco łatwiejsze stają się niektóre formalności związane z księgowością, ale ostatecznie firma wychodzi na tym ze stratą.

CRM – kiedy jest dobrą propozycją?

Nie oznacza to oczywiście, że CRM nie ma niczego do zaoferowania. Przeciwnie, istnieje wiele podobieństw pomiędzy nim, a systemami Workflow. Oba te rozwiązania posiadają jednak swoje własne cechy charakterystyczne, przez co inaczej sprawdzają się w konkretnych sytuacjach. System CRM jest dobry przede wszystkim w sytuacji, kiedy firma potrzebuje czegoś wyłącznie do obsługi działów handlowych i marketingowych, czyli takich, które stale współpracują z klientem. Nie ma sensu wprowadzać go natomiast w sytuacji, kiedy obok niego i tak potrzebny będzie jeszcze jeden system, bowiem sam CRM nie zaspokoi wszystkich potrzeb firmy. Jest to system przeznaczony dla działań skierowanych głównie do klienta. Za jego pomocą możemy łatwiej rozliczać działania marketingowe czy sprzedażowe.

Kiedy zdecydować się na Workflow?

Workflow to rozwiązanie o wiele lepsze, kiedy szuka się jednego systemu obejmującego swoimi funkcjami wszystkie obszary działania firmy. Świetnie sprawdza się w przypadku, jeśli firma posiada opracowane przez siebie drogi przesyłu informacji i dąży do jak największej automatyzacji.

Na Workflow powinny zdecydować się firmy, które potrzebują kompleksowego rozwiązania i oczekują wielu różnych funkcji w ramach jednego systemu. Workflow to system o wiele bardziej uniwersalny niż CRM, bowiem za jego pomocą można obsługiwać wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa. Będzie on również znacznie lepszy przy postępującej automatyzacji poszczególnych procesów w firmie.